Aktiviteter udendørs

Tivoli – En oplevelse men ikke handicapvenlig

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

Tivoli – En oplevelse men ikke handicapvenlig

Tivoli i København er en international kendt dansk attraktion som er kendt for sine forlystelser, der omkredser om HC Andersens eventyr.

Jeres udsendte testpersoner var forbi i sidste uge for at se Carstensens gamle have an.

Trods udenfor området hvor Tivoli ligger er rimeligt plant, så kan man ikke sige det om Tivoli området. Der er mange niveauer, hvor det går op og ned. Allerede hvis man kommer fra hovedindgangen, så oplever man dette.

I øvrigt kan man finde handicaptoiletter kun ved hovedindgangen og et andet sted i Tivoli, hvilket man kan undre sig over at Tivoli ikke gør mere for personer med specielle fysiske behov som kørestolsbrugere og dårligt gående.

Handicaptoilettet, som ligger ved hovedindgangen, er placeret i kælderniveau, hvor man skal ned af en relativ stejl adgangsvej for at kunne komme til dette toilet.

Tivoli har mange attraktioner, men der er ikke gjort meget ud af at gøre disse tilgængelig for kørestolsbrugere og dårligt gående. Flere af attraktioner ligger i 1. sals niveau med trapper som eksempelvis himmelskibet.

Personalet udviste flere gange ligegyldighed overfor gæster

I forbindelse med test af flere af attraktioner oplevede vi kontrollanter, der i deres opførsel overfor vores testpersoner, udviste en ligegyldighed om man fik en god oplevelse i haven.

Det ene af tilfældene var i Aquila, hvor en kontrollant var ved at ødelægge en af vores testpersoners skuldre idet denne med meget magt pressede sikkerhedsbeskyttelsen længere ned, såsom der var ikke plads til at vedkommende kunne være i stolen.

I et andet tilfælde fik en anden af vores testpersoner sin overarm klemt i Tik Tak, da sikkerhedsforanstaltningen skulle spændes og kontrollanten gav ikke vejledning i hvordan testpersonen ellers kunne sidde så vedkommende ikke fik arm i klemme.

Generelt for højt prisniveau

Under vores gennemgang i haven studerede vi også prisniveauet for føde og drikkevarer, hvilket vi fandt meget højt sammenlignet med andre topattraktioner.

Udover det høje prisniveau for spise og drikke, så skal man også i modsætning til Bakken betale for entreen. Begge steder er der også betaling for turpas som begge ligger nogenlunde på linje med hinanden.

Begge steder har ledsagerturpas til den som har ledsagerkort.

Manglende tilgængelighed både fysisk og psykisk

Under vores besøg i Tivoli fandt vi meget dårlige tilgængeligheder både overfor fysiske specielle behov men også overfor personer med psykisk specielle behov.

Det overraskede os en del, at der ikke er flere bænke rundt om i Carstensens have end der er placeret således at dårligt gående kan tage et hvil mens dem de har med kan prøve forlystelserne.

Den eneste forlystelse vi oplevelse som er venlig overfor personer med psykiske behov, er forlystelsen den flyvende kuffert. Dog er denne så ikke særlig fysisk handicapvenlig da man skal gå ned ad en trappe til kælderniveau for at kunne komme til forlystelsen.

Tivoli skriver på deres webside ”GÆSTER MED FUNKTIONSNEDSÆTTELSE. For Gæster med funktionsnedsættelse er der masser af oplevelser at glæde sig til i Tivoli. Kom i Haven og nyd de smukke blomster, en god frokost eller tag sågar en tur i en af de mange forlystelser

Desværre kan jeres udsendte ikke genkende denne beskrivelse af Tivoli, som Tivoli selv beskriver havens forhold. Der var ikke mange blomster og maden var alt for dyr til at kunne indtages.

Alt i alt set med handicapforholdsbriller er Tivoli en meget kedelig attraktion, hvor der er plads til mange forbedringer af handicaptilgængeligheder både de fysiske men også de psykiske. Med de dårlige forhold trækker det godt ned i oplevelsesværdien af attraktionen.

Vis-hensyn-kort blev ikke omtalt i billetcentret trods fremvisning af ledsagerkort

Tivoli reklamerer ellers med på deres webside, at de har Vis-hensyn-ordning, når man fremviser ledsagerkort fra DH. Jeres udsendte fremsendte ledsagerkort på to af jeres udsendte, men billetdamen fortalte ikke noget om vis-hensyn-kort ordningen, hvilket kan undre os, når man ellers reklamerer med dette.

Oplevelse 3 af 6 stjerner
Handicapforhold 2 af 6 stjerner

 

Social & newsletter

Search