Bloggen

Kjærs Tivoli er ikke så kær for handicappede

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

Oplevelse: 3 af 6 stjerner
Handicapforhold 1 af 6 (der var ingen)

Redaktionen var fordi Kjærs Tivoli mens de gæstede Tønder i sidste weekend af juni 2019. Vi talte 13 aktiviteter på pladsen udover 3 madboder, herunder er der kun 5 aktiviteter til lidt større børn.

I forbindelse med at vi køber 10 turs billetter spørger vi ind til om ledsagerkort kan bruges hos Kjærs Tivoli. Billetmanden svarer at det kan det sagtens vi skal bare vise ledsagerkortet (udsedt af Danske Handicaporganisationer, red.).

Da vi kommer over til en af de kørende aktiviteter Twister, står der en medarbejder som ikke forstår dansk. Da vi viser ledsagerkort som en af vores testpiger har, bliver vi afvist af medarbejderen, hvorfor vi beslutter at gå tilbage til kassen for at høre hvad vi så skal.

Her er ejeren af Kjærs Tivoli imidlertid dukket op, og han kommer ud til os, hvor han siger "Ledsagerkort det har jeg aldrig set og det bruger vi ikke." Vi viser ham det nævnte kort, hvorefter han svarer "Jamen det er da kun til tog og busser".

Generelt oplever vi meget høj musik på hele pladsen, hvor vi målte på vores mobil op til 119 dB flere gange. Det var umuligt at føre en naturlig samtale. 

Under køreturen i Dragen, der er en rutchebane kommer den ene af vores to testpiger vi havde med denne gang, til skade hvor hun både får slået knæ med tydelige mærker bagefter ligesom hun også slår sin venstre skulder, da hun ikke kan sidde ordentligt fast i rutchebanen. 

Dragen virkede meget ustabil når jeres udsendte reporter stod udefra og så på rutchebanen mens den kører, ligesom vi oplevede en meget stor larm fra selve den kørende enhed på rutchebanen. 

Vores anmelderpolitik er at vi ikke læser noget på forhånd omkring aktiviteten vi skal ud og lave en anmeldelse på, for at vi kan virke så objektive som muligt. 

Da vi kommer hjem på redaktionen læser vi så Kjærs Tivolis facebookside, at der er også andre som har haft problemer med Dragen og blæksprutten. 

Under vores ophold på tivolipladsen bemærkede vi flere gange at medarbejdere måtte hen manuelt for at justere på blækspruttens arme for at de kunne komme ned igen. 

Handicapforhold:
Ud fra de forhold vi kunne se på pladsen var der ikke tænkt i handicapvenlig forhold. Der lå store kabler som kunne være besværlige at pacere med en rollator eller en kørestol. 

Vi konstaterer ikke nogen handicaptoilet på pladsen. Hvis der har været et sådant var det godt gemt. 

Den meget høje musik gør også at det ikke er handicapvenligt overfor personer med psykiske specielle behov selvom der ikke er mange mennesker på pladsen, så kan personer med psykiske behov fravælge at være på tivolipladsen.

Som vi tidligere har nævnt så kan ledsagerkort ikke bruges hos Kjærs Tivoli, hvorfor personer der har behov for ledsagelse ikke kan ledsager på normale vilkår som mange steder hvor ledsager får lov til at komme med uden betaling for at hjælpe personen hvis der er akut behov. 

Vi fik at vide fra ejeren af Kjærs Tivoli, at ledsageren blot kunne gå med op til aktiviteten og sætte personen i denne og så gå ned igen. Men som mange af vores brugere også kender til, så kan der opstå et behov under afviklingen af aktiviteten, hvilket mange aktivitetssteder anerkender. 

Det virker ikke til at Kjærs Tivoli har kendskab til det nye lovgivning om at handicappedes ret til lige adgangsforhold, idet vi ikke kunne konstatere under vores ophold på Tivolipladsen at der var nemme adgangsforhold til de kørende aktiviteter for kørestolsbrugere og gangbesværede personer. 


Denne anmeldelse er skrevet på baggrund af vores manifest og anmelderpolitik

Social & newsletter

Search