Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Anmeldelse af Restaurant Flammen Esbjerg 01 august 18:

Redaktionen på Ferie-Fritidsaktiviteter.dk havde set frem til et besøg på Restaurant Flammen, hvor der skulle være en special anledning til dette. Dette var der også i dag, da det er 20 år siden at et af redaktionsmedlemmerne kom til Danmark.

Inden vores besøg på Flammen havde vi valgt at reservere bord via deres webside. Her blev vi krævet at skulle afgive vores emailadresse udover telefonnummer. Der er ikke nogen behov for en email, hvilket er en overtrædelse som vi ser det af GDPR om beskyttelse af personlige oplysninger.

Med stor optimisme ankom vi til Broen Esbjerg, hvortil restaurationskæde Flammen er flyttet til efter at det store shoppingcenter Broen blev åbnet.

Desværre er det kun muligt at besøge Flammen om aftenen, hvilket har gjort at vi flere gange på redaktionen har fravalgt et besøg på Flammen.

Esbjerg-restaurationen beskriver sig selv på deres webside som en hyggelig indrettet restauration. Set med fokus på handicapforhold, så har Esbjergafdelingen af Flammen en del ting som bør rettes op på før vi kan anbefale vores brugere denne restaurant, især set udfra personer som har behov for psykisk tilgængelighed. Dog er der også flere steder hvor de fysiske tilgængeligheder kunne være bedre.

Indretningen bæger præg af stilforvirring udtalte den person som er under uddannelse til indretningsarkitekt, under middagen da snakken gik ved bordet om restauranten. Denne stilforvirring kan for nogle med OCD godt give forstyrrelser i oplevelsen.

Da vi ankommer, må vi stå og vente et lille stykke tid, hvor der er ingen ved ankomstpulten, og da der kommer en, får vi at vide at vi skal lige vente lidt mere.

Den servitrice som så ankommer, virker meget usikker. Blandt andet ved hun slet intet om restauranten har glutenfri brød, og henviste til opfylderne der ifølge hende skulle stå ved buffeten of hjælpe gæsterne, men vi kunne ikke finde disse bagefter. Præsentationen af restauranten fra hende kunne lige så godt være foregået via en båndoptagelse, da den var helt upersonlig, og virkede som noget der bare skulle overstås, hvilket ikke er en behagelig gæsteoplevelse, når man kommer ind og glæder sig til buffeten.

Vi forespurgte om det var muligt at kunne få en kande vand, da det af personlige grunde er flere fra redaktionen som ikke kan tåle for meget indtagelse af sukker, og blev henvist til restaurantens mineralvand. Øl og sodavand er i den relative høje prisskala.

Under vores indtagelse af buffeten ser hun at jeg tager notater og spørger om vi er tilfredse. Bemærker at jeg har noteret noget som jeg gerne tager senere, hvilket medfører at hun hidser sig op overfor mig og forlanger at jeg skal her og nu fortælle hvad der er, hvilket ødelagde appetitten så jeg ikke kunne spise meget mere at blive behandlet på den måde som gæst.

Den berømte buffet som har skabt restaurantskæden

Aftenens højdepunkt vi havde set frem til, er den berømte buffet, som er Restaurant Flammens kendemærke. Masser af forskelligt kød og stor salatbar.

Herudover er der en bar med forretter. Redaktionens udsendte var enige om at de forskellige forretter smagte rigtig godt – især den letrøget laks og tunsalaten kan anbefales lige som tarteletterne med høns i asparges lige ind.

Til sommerbuffetens forretter indgår også koldskål. To af jeres udsendte oplevede at koldskålen var frosset i bunden af skålen hvor den var i, og den ene gang måtte den skarpes ud derfra, hvilket ikke er i orden.

Salatbaren med de reklamerede 50 slags har mange forskellige grøntsager og saucer som tilbehør til den kødbuffet. Redaktionens medlemmer smagte på en hel del og kan anbefale langt de fleste.

Langt de fleste af de varme retter var også i orden, hvor vi især kan anbefale de friterede rodfrugter som smagte rigtig godt. Dog havde man glemt at holde igen med saltet ved gullaschragouten, men også flere af kødet på grillen havde fået for meget salt, ligesom at pommesene var kolde og flade. Det fremgår dog også af et facebook opslag på Flammens fbside den 04 juli 2018 at en anden gæst også har oplevet kolde flade pommes.

Generelt var kødet rigtig dejligt, som vi også nød men to af de slags kød der sidst kom ind, var lidt for tørt, og en enkelt kød var helt uden smag.

Vi savnede meget små skilte ved de forskellige retter på buffeten.

Desserten var al for langsom til at blive bestilt

Vores besøg ville vi afslutte med en dessert, og de fleste ved bordet var blevet enige om hvad de ville have, men da servitricen endelig kom efter at vi måtte vente hele 24 minutter på dette, blev det kun til en enkelt kaffe med æblekage. Æblekagen, idet vi gik i gang med koldskål og frugt der var i salatbuffeten.

Vi påtalte dette overfor ejeren, da denne kom rundt for at spørge om maden havde smagt dejligt, og fik blot en undskyldning. Der var nok nogen som havde så givet denne dessert på husets regning for sådan en ventetid.

Børnene som var med blev urolige i denne ventetid, og vi kunne godt havde haft brug for de Ipads som Flammen har anskaffet men ikke har gjort noget for at fortælle om, at de har disse ved deres kassereception, hvilket også indehaveren Ketty Rosenfeldt Sunddal indrømmede da vi talte med hende efter desserten var bestilt.

Handicapforhold:

Restaurant Flammens Esbjerg afdeling har flere steder hvor der er plads til forbedringer af handicapforholdene så de bliver bedre både med den fysiske og den psykiske tilgængelighed, selvom kæden oplyser på deres webside at de har handicap- og kørestolsvenlige forhold.

Toiletterne er et kapitel for sig selv omkring handicapforholdene. Deres handicaptoilet er godt indrettet, og vi vurderer at det sagtens også kan bruges selv til personer som bruger en el kørestol, der er noget større end en almindelig kørestol.

De almindelige toiletter er dog meget små bemærkede en ved vores bord.

Vi konstaterede at der ikke var døre ind til dame og herretoiletterne, hvilket forvirrede især vores dreng med autisme så han ville slet ikke på toilet selvom han skulle. Indehaveren af Flammen Ketty Rosenfeldt Sunddal svarede noget vævede til os at hun mente at det var noget med brandmyndighedernes krav. Der gik hellere ikke lang tid efter at vi måtte forlade restauranten.

For folk med især psykiske udfordringer som eksempelvis Autisme eller adhd, kan det være sin sag at komme ud til toiletterne. Det skyldes også at der ikke er markeret hvad der er dametoilet og hvad der er herretoilet, hvormed disse kan blive forvirret og få en nedsmeltning så de ikke ønsker at være på restauranten.

Personer i almindelige håndskubbet kørestole kan komme rundt ved buffeten, hvor dog andre skal give plads for at det kan lade sig gøre. Derimod kan personer som sidder i en elkørestol, der er noget større end en alm kørestol have sine udfordringer med at komme rundt uden store problemer.

Redaktionen kan med det vi oplevede i dag ikke anbefale personer med især psykiske udfordringer eller el kørestol at besøge restauranten ud fra det vi oplevede under vores besøg. Dog må man håbe at ledelsen får gjort noget ved de problemstillinger omkring handicapforhold, således at alle har mulighed for at komme ind og opleve Flammen.

Oplevelse generelt: 3½ af 6 stjerner

Handicapforhold 2 af 6 stjerner

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

 

På vores tur til List havde vi bestilt en kombibillet hvor man den ene vej kører med tog og den anden tager færgen. Det anbefales at man reserverer plads især i turisthøjsæsonen.

Da vi ankommer til billetlugen må vi vente længe før de åbnede denne, hvorefter vi får indtjekket og anvist plads.

Trods at vi viser vores handicap-p-kort, så får vi ikke anvist nogen specialplads, som er lang fra elevator.

Oppe på færgen møder vi meget snavset toiletter, og en betjening i restauranten der er meget langsom. Sejltiden tager kun 40 minutter, hvorfor det skal gå lidt tjept med at få bestilt og få maden så man kan nå at spise denne.

Men vi må vente meget længe omkring 15 minutter før vi får vores bestilte mad, som viser sig at være meget tørre wienerschnitzler der ikke er gode. En salat som ikke smagte godt var tilbehøret. Vi havde kun små 15 minutter til at spise vores mad i.

Da servitricen kommer og spørger om maden smagte godt, hvilket vi ikke kunne bekræfte gik hun igen uden at svare på dette. Da vi så skal betale, så kan vi ikke få en kvittering på maden med det samme, men skal vente længe så det ikke er muligt at nå at komme ud på soldækket for at opleve dette.

Vi kunne ikke konstatere nogen form for ordentlige handicapforhold på færgen, bortset fra elevator til bildækket.

Oplevelse: 3 af 6 stjerner

Handicapforhold: 1 af 6 stjerner

Blog list ad

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Lakolk butikstorv har været igennem en større renovering, hvor der er kommet nye legeredskaber til børn og barnlige sjæle.

Mens man er på butikscentret, så er der flere butikker, som sælger is og andet spise til de besøgende.

En af de butikker er Fru Dax, som reklamerer at det er så godt at komme hos dem for at spise deres gammeldaws vafler. Derfor ville vi prøve dette.

Først måtte vi stå og vente i lang tid før vi kunne bestille vores gammeldaws isvafler. Ekspeditricen prøver at snyde med de gammeldaws isvafler fandt vi ud af, og undskyldte ikke da vi påtalte dette.

Udenfor finder vi med nød og næppe en plads til os fem der var på anmeldertur. Mens vi sidder og spiser isvaflerne, går to af dem i stykker, og vi påtaler dette overfor en af de ansatte som går udenfor. Svaret vi fik var bare et stor grin.

Indenfor finder vi så et toilet, der er indrettet til handicappede. Problemet er at underlaget op til handicaptoilettet er et blødt faldunderlag, som slet ikke er beregnet til kørestolsbrugere og folk med dårlig gangfunktion, da man da let kan falde på dette underlag. Det bløde faldunderlag er skabt ifb med en legeplads direkte op til handicaptoilettet

De to stjerner gives kun for smagen af isen, andet er slet ikke værd at skrive om. Den enkelte handicapstjerne er for at der er indrettet handicaptoilet, men det er slet ikke brugbart grundet det bløde faldunderlag

Oplevelse: 2 af 6 stjerner

Handicapmæssigt: 1 af 6 stjerner

Social & newsletter

Search